Programma “Latvijas skolas soma” kļuvusi par būtisku kultūras un izglītības nozaru sastāvdaļu

Kultūrizglītības programma “Latvijas skolas soma” trīs mācību gadus nodrošinājusi valsts apmaksātu iespēju regulāri ikvienam skolēnam iepazīt Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes, kļūstot par būtisku mācību procesa sastāvdaļu un veicinot jaunu kultūras norišu rašanos. Programmas ieguvumus un nepieciešamību to turpināt uzsver gan izglītības nozares pārstāvji, gan kultūras jomas profesionāļi. Lasīt tālāk...


 

Pasta muzejā

Pateicoties programma “Skolas soma” mums bija iespēja apmeklēt Aglonas pasta muzeju. Pārsteidz tas, ka tik nelielā platībā var apkopot un savākt plašu materiālu par vēsturi. Muzeja saimniece Elizabete Viļuma- Gražule zina daudz nostāstu un vēsturisku faktu. Muzejā  var apskatīt daudz interesantu eksponātu.  Ekskursijas beigās muzeja gide izteica vienu svarīgu atziņu. Cilvēki nevar iztikt bez sakariem -  viņiem vajag ar kādu parunāt, dalīties ar domām, uzticēties, prasīt palīdzību vai padomu.  Sakaru dienesti (mobilie telefoni, pasts, internets) nodrošina cilvēkiem saziņu. Ja tev kas  sakāms-runā, sazinies un tu tiksi uzklausīts.

Lāsīt tālāk...


 

Pētām Daugavpils vēsturi

7.a klase 22.septembrī devās mācību ekskursijā uz Daugavpili ar mērķi apmeklēt Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzeju, kurš ir viens no vecākajiem muzejiem Latgalē. Skolēni izzināja pilsētas un novada vēsturi, apskatīja mākslas ekspozīcijas. 

Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzejs ir ne tikai lielākais muzejs Latgalē, bet arī viena no skaistākajām ēkām pilsētā, mēs uzzinājām, ka tas ir jūgendstila arhitektūras piemineklis . Ar interesi klausījāmies gides stāstījumu gan par Dinaburgas pili, gan seno cilvēku apmetnes mītnēm un atrastajiem skeleta kauliem, senajiem darbarīkiem.

Lāsīt tālāk...


 

No baložiem līdz mūsdienām

Kopš XIX gadsimtā vairākās valstīs sāka parādīties nacionālie Pasta muzeji, kuros tika vāktas un glabātas valsts pastmarku kolekcijas.

Pirmais Pasta muzejs parādījās 1872. gadā Vācijā, Berlīnē, kur kopš 1886. gada ir pasaulē lielākā pastmarku un citu pasta piederumu kolekcija un izstāde.

Līdz 2020. gadam Latvijā nav bijis Pasta muzeja, bet 2020.gada 1.augustā Aglonā tika atvērts  Pasta un informācijas muzejs, kur var uzzināt daudz par pasta attīstību Latvijā. Muzeja veidotāji ir Elizabete Viļuma – Gražule un Arturs Gražulis.

Lāsīt tālāk..


.

Slutišķu lauku sētā

23.septembrī Krāslavas ģimnāzijas 7.b klases skolēni devās mācību ekskursijā uz Slutišķiem.

Programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros mēs apmeklējām etnogrāfisko muzeju “Slutišķu vecticībnieku lauku sēta”. Tas ir vienīgais muzejs Latvijā, kurš atrodas autentiskā apdzīvotā sādžā. Te bija iespēja iepazīties ar unikāliem Latgales vecticībnieku garīgās un sadzīves kultūras materiāliem. Kā arī apskatīt muzeja ekspozīciju “Zirgvilkmes darbarīki Daugavpils novadā

Lāsīt tālāk...


 

Pateicība no Barona muzeja

Krāslavas Valsts ģimnāzija ir valsts programmā "Latvijas skolas soma". 2021.gadā mēs veiksmīgi sadarbojāmies ar Krišjāņa Barona muzeju. Mācību gada noslēgumā tika saņemti pateicības vārdi no muzeja darbiniekiem:

- "Kr.Barona muzeja darbinieki pateicas Jums par sadarbību un audzēkņiem
par aktīvu darbošanos mūsu piedāvātajās LATVIJAS SKOLAS SOMA programmās.

Lasi tālāk -  šeit


 

Makss un Morics

Mācību gada noslēgumā 2.klases skolēniem bija iespēja apmeklēt leļļu teātra izrādi neparastā veidā- sēžot mājās pie ekrāna. Tā šoreiz bija izrāde par Maksu un Moricu, valsts programmas "Latvijas skolas soma" piedāvājumā. 

Daloties iespaidos par izrādi, skolēni teica, ka izrāde patika, tā bija ļoti smieklīga un dažiem likās pārāk skaļa. Skolēni mācās izteikt savu viedokli un dažs nolēma, ka leļļu teātra izrādes viņam nepatīk. Bija arī daļa skolēnu, kas šo izrādi noskatījās pat vairākas reizes! Un visi atzina, ka abi zēni - Makss un Morics ir palaidnīgi un viņu joki ir ļoti nejauki.

Lasīt tālāk...


 

Viss sākās ar vienu jautājumu!

Ar vienu jautājumu katram 6.klases skolēnam sākās arī attālinātā programmas “Latvijas skolas soma“ nodarbība pie Āraišu ezerpils muzejpedagoģes Sandas Salmiņas. Kāpēc tā? Jo Āraišu ezerpili atklāja un izpētīja arheologs Jānis Apals , kurš centās pārliecināties vai teikās par lidojošajiem ezeriem slēpjas patiesība. Viņš ir zemūdens arheoloģijas pamatlicējs Latvijā un 10 ezerpiļu atklājējs.

Lasīt tālāk...


 

Brunči, svārki, lindraki

Programmas "Latvijas skolas soma" ietvaros jaunieši noskatījās tiešsaistes nodarbību ZOOM "Brunči, svārki, lindraki", ko organizēja Livonijas ordeņa pils muzejs Ventspilī.

Apģērbs raksturo cilvēka attiecību veidu ar apkārt esošo pasauli. Pasaulē katrā klimata zonā ir savi apģērba veidi un aksesuāri. Katra laikmeta un tautas raksturs ir bijis noteicošais apgērba detaļu izgudrošanā un pielāgošanā un arī kā izpausmes veids, tautas raksturam un temperimentam.Tērps ir katras tautas gara spogulis. Šajā stāstījumā analizēsim tikai vienu no apģērba sastāvdaļām - svārkus, to izcelsmi un pilnveidošanos cauri gadsimtiem. Stāsts par svārku vēsturi. 21. gadsimts nav atteicies no šī apģērba sastāvdaļas, tikai turpina to pilveidot dažādos audumos un griezumos. Sieviete nevar bez svārkiem, bet arī vīrieši nav vienaldzīgi pret tāda apģērba valkāšanu. Tāpēc tautās, kuras patlaban pārdzīvo savu nacionālo vērtību saglabāšanu un atdzimšanu, atgriežas vēlme popularizēt svārku tradīcijas nacionālajos svētkos. Latviešu tautas tērps saistās ar brunčiem un lindrakiem, tāpēc ir īpašs lepnums par to krāšņumu un pielietojumu arī mūsu dienās.

Lasīt tālāk...


 

Kā Barons pie uzvārda ticis

Patiesi interesantu Memoriālā Muzeja nodarbību ”Kā Barons pie uzvārda ticis” noklausījās un 25.maijā praktiski darbojās 7. b klases audzēkņi. Tas bija dziļi vēsturisks stāsts par latviešu dzīvi, kur skolēni uzzināja, ka senie latvieši līdz 14. gadsimtam dzīvoja bez uzvārdiem. Ar aizrautību klausījāmies, kā cilvēki tika katrs pie sava uzvārda. Protams, ka tos piešķīra muižkungs, un tie nāca no Latvijas dabas objektiem, putniem, dzīvniekiem, gan amatiem, gan tautībām, gan citām valodām. Bija iespēja katram pašam fantazēt un darināt kādu uzvārdu. Sanāca gan skanīgi, gan nedaudz amizanti, gan mīļi uzvārdi.

Lasīt tālāk...


 

Emīls un Berlīnes zēni

Programmas "Latvijas skolas soma" ietvaros arī 4.klašu skolēni devās uz Latvijas Leļļu teātra izrādi "Emīls un Berlīnes zēni". 4.b klases skolēni un klases audzinātāja Inta Beikule saka paldies par iespēju noskatīties  izrādi "EMĪLS UN BERLĪNES ZĒNI". Pēc izrādes skolēni zīmēja zīmējumus un uzsvēra, kādi ir īsti draugi. 

4.a klases skolēni un klases audzinātāja Valentīna Geka veidoja savu domu sienu programmā PADLET. 

Lasīt tālāk....


 

1.klases apmeklē teātri

Krāslavas Valsts ģimnāzija jau 5.gadu ir programmā "LATVIJAS SKOLAS SOMA".

Latvijas Leļļu teātris sākumklašu skolēniem piedāvā Hansa Kristiana Andersena izrādi "Sniega karaliene".

Lasīt tālāk...


 

Viss sākās ar vienu jautājumu!

Ar vienu jautājumu katram 6.klases skolēnam sākās arī attālinātā programmas “Latvijas skolas soma“ nodarbība pie Āraišu ezerpils muzejpedagoģes Sandas Salmiņas. Kāpēc tā? Jo Āraišu ezerpili atklāja un izpētīja arheologs Jānis Apals , kurš centās pārliecināties vai teikās par lidojošajiem ezeriem slēpjas patiesība. Viņš ir zemūdens arheoloģijas pamatlicējs Latvijā un 10 ezerpiļu atklājējs. Lasīt tālāk...


 

Apavi stāsta vēsturi?

Mūsu skolas 8.b un 8. c klases skolēni izmantoja  programmas “Latvijas skolas soma” piedāvāto izzinošo nodarbību “Apavu stāsti” un 6.maijā devās vēsturiskā pastaigā ar stāstnieku Nilu un 4 apavu pāriem. Pirms tam sarīkojām aptauju, kurā skolēniem bija iespēja izvēlēties 4 apavus, kuru stāstos ieklausīties. Lasīt tālāk...


 

Vēsture un kino

Viena no tēmām, kurai šogad ar 10.b klasi pievērsām  uzmanību integrētajā mācību priekšmetā - Vēsture un sociālās zinātnes, ir vēstures interpretācijas un kino loma vēstures izpratnē.

Skolēni veica aptauju un noskaidroja, ka viens no populārākajiem vēstures periodiem viņu radinieku un draugu vidū ir Ulmaņlaiki, tāpēc pētījām šī laikposma atspoguļojumu  gan rakstītajos , vizuālajos vēstures avotos, vēsturnieku pētījumos un analizējām vēstures mītus par “labajiem Ulmaņlaikiem”.     

Lasīt tālāk...


 

Kino visiem un visur Latvijā

Es domāju, ka mākslas darbs nav saprašanai: tas nav matemātikas uzdevums vai zinātnisks raksts,

filma tāpat kā mūzika ir uztverama ar emocijām, nevis prātu.

Laila Pakalniņa, režisore

 

Latvijas Kinematogrāfistu savienības projekta “Kino visiem un visur Latvijā” aktivitātes izglītības iestādēs kopš 2018. gada tiek nodrošinātas sadarbībā ar programmu “Latvijas skolas soma”.

Lasīt tālāk...


 

Ziemassvētki apkārt zemeslodei

Mācību gada 1.semestra noslēgumā, 17.12.2020. Krāslavas Valsts ģimnāzijā notika Ziemassvētku koncerts tiešsaistē ''Ziemassvētki apkārt zemeslodei''. 1.-4.klašu skolēni devās muzikālā ceļojumā programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros.

Ziemassvētki ir laiks, kuru gaida visā pasaulē. Mēs visi zinām, kā svin svētkus pie mums Latvijā un mūsu ģimenēs, bet vai zinām, ka Ziemassvētki Portugālē, Austrālijā un Argentīnā nebūt nav tādi paši? Šī koncertprogramma ir veidota kā koncertstāsts, kas mūzikas valodā atklāj daudzveidīgas Ziemassvētku tradīcijas visā pasaulē, arī bērniem iesaistoties kopīgā dziedāšanā. Koncertstāstu papildina īpaši šai programmai sagatavoti videomateriāli. 

Lasīt tālāk...


 

Programma "Latvijas skolas soma"

Kultūrizglītības programma "Latvijas skolas somaProgramma "Latvijas skolas soma"" ir lielākā valsts simtgades dāvana vairāk nekā 200 000 Latvijas bērniem un jauniešiem. Tās mērķis ir, sākot ar 2018. gada septembri, nodrošināt katram mūsu valsts skolēnam iespēju vismaz vienu reizi mācību semestra laikā apmeklēt norises, kas saistītas ar mācību un audzināšanas darba saturu un dod iespēju klātienē iepazīt Latviju mākslas un kultūras norisēs (skatuves mākslā, mūzikā, vizuālajā mākslā, literatūrā, dejā, arhitektūrā, dizainā un kino), tai skaitā izzināt Latvijas valstiskuma attīstības un saglabāšanas liecības, Latvijas kultūrainavu, kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes, vēsturisko mantojumu un radošās industrijas. 

"Latvijas skolas soma" veidota kā kompleksa, starpdisciplināra programma, kas apvieno resursus, lai stiprinātu jaunās paaudzes nacionālo identitāti, pilsoniskuma, valstiskās piederības apziņu, attīstītu kultūras izpratnes un izpausmes kompetenci, paaugstinātu izglītības kvalitāti, kā arī mazinātu sociālo nevienlīdzību.

Vairāk informācijas skatīt šeit: https://lv100.lv/programma/latvijas-skolas-soma/