Pilsoniskās līdzdalības ietvaros Krāslavas ģimnāzijas 12. klases skolnieces Jūlija Batarāga, Terēza Podjava, Arina Dilba un Sigita Nemeņonoka projekta ietvaros izstrādāja un īstenoja izglītojošu mācību spēli “Ekonomikas piedzīvojums – Spēlē un mācies”. Spēle balstīta uz Latvijas Bankas un Izglītības un zinātnes ministrijas kopīgi izstrādātajiem materiāliem “Mana ekonomika”.
Spēles galvenais mērķis ir iepazīstināt skolēnus ar ekonomikas pamatjēdzieniem, vienlaikus attīstot viņu domāšanu un sadarbības prasmes. Spēle tiek spēlēta ar kartītēm pie galda, padarot to par atraktīvu, izglītojošu un interaktīvu mācību metodi. Spēles izstrāde norisinājās vairāku mēnešu garumā, ciešā sadarbībā ar Krāslavas ģimnāzijas pedagogiem. Skolnieces pašas veidoja spēles dizainu, izvēlējās atbilstošus ekonomikas jēdzienus, izgatavoja materiālus un organizēja spēles norisi skolēnu vidū.
Mācību spēle tika īstenota vairākās izglītības iestādēs: 27. martā un 10. aprīlī – Krāslavas ģimnāzijā, 7. aprīlī – Aglonas vidusskolā un Aglonas Katoļu ģimnāzijā, iesaistot 6. klašu skolēnus. Mācību stundās skolēni tika sadalīti grupās, iepazīstināti ar spēles noteikumiem un aktīvi pārbaudīja savas zināšanas par ekonomiku un bankām.
Mācību stundas noslēgumā skolēni aizpildīja aptauju, kurā dalījās savos iespaidos par spēli. Saņemtās atsauksmes bija ļoti pozitīvas – skolēni raksturoja spēli kā interesantu, izzinošu un aizraujošu, un daudzi vēlētos to atkārtot vēlreiz. Aptaujas rezultāti parādīja, ka lielākā daļa skolēnu, spēlējot šo spēli, labāk izprata ekonomikas pamatus. Daži skolēni minēja, ka apguvuši jaunus jēdzienus, piemēram, “pakalpojumi”, “izejmateriāli” un “globalizācija”. Kā visgrūtāko spēles laikā skolēni minēja jēdzienu izpratni un ātrumu, tomēr daudzi atzina, ka viss bijis saprotams un viegli izpildāms. Atbildot uz jautājumu par to, vai spēles laikā iegūtās zināšanas varētu palīdzēt ikdienas dzīvē, vairums skolēnu atbildēja apstiprinoši. Turklāt, ja šāda veida spēles būtu daļa no mācību plāna, skolēni vēlētos apgūt arī citas tēmas, piemēram, par valūtu, banku darbību, globalizāciju, kā arī praktiskas un interesantas dzīves prasmes.
Projekta autores atzīst, ka darbs pie šī projekta palīdzējis viņām attīstīt radošumu, sadarbības prasmes un spēju organizēt mācību procesu. 12.klases skolnieces ar prieku nākotnē turpinātu līdzīgus projektus, lai padarītu mācību procesu vēl mūsdienīgāku un saistošāku skolēniem.
Jūlija Batarāga un Terēza Podjava,
Krāslavas ģimnāzijas 12. klases skolnieces
Dzintras Ratenieces foto