Vēsturnieka darbs ir uzrakstīt stāstu par kādu pagātnes notikumu, atklājot to pēc iespējas pilnīgāk. Bez vēstures avotiem nevar izzināt pagātni, tāpēc 30.septembrī Latvijas vēstures stundā, izmantojot programmas "Latvijas skolas soma" finansējumu, devāmies pie mūsu kaimiņiem – uz Krāslavas Vēstures un mākslas muzeju.
6.a klases jaunie vēsturnieki pētīja vēstures avotus gan Krāslavas Vēstures un mākslas muzeja ekspozīcijā ”Pieci airi”, gan izstādē “Krāslavas slimnīcai – 150”.
Jau iepriekšējās vēstures stundās skolēni izpētīja Krāslavas ģerboni, kāpēc tajā ir izmantota sudrabotā laiva un 5 simboliskie airi, tāpēc varēja uzdot jautājumus muzeja gidei Baibai Mileikai par muzeja eksponātiem. Vēstures skolotāja Dzintra Rateniece bija sagatavojusi darba lapu par vēstures avotiem, katram skolēnam bija jāizvēlas visinteresantākais muzeja eksponāts, tas jāuzzīmē un jāatbild uz jautājumiem. Katrs sestās klases skolnieks pārdomāja un izteica viedokli: “Ko no šī priekšmeta var uzzināt?", "Ko jāprot darīt, lai no senām lietām pētītu vēsturi?”
Ar nepacietību gaidīju, kurus priekšmetus izvēlēsies 6.a klases bērni. Vairāki izvēlējās arheologu atradumus - laivasveida cirvi, dzelzs nazi, šķēpa galu, riņķa saktu un grīstes vainagu. Trīs skolēni izvēlējās tintnīcu un rakstāmdēli, kuru lietoja 20.gs. 20.gados. Muzeja speciāliste par katru eksponātu zināja interesantu stāstu. Izrādās, ka arī olu iepakojums, zobu pastas tūbiņa var būt vēstures avots, ja vien mēs protam atrast informāciju.
Muzejā sapratām, ka vēstures avoti ir viss, kas līdz mūsdienām nonāk no pagātnes – fotogrāfijas, darbarīki, apģērbs, dienasgrāmata, avīzes.
Iedziļināsimies un pētīsim savas dzimtas, novada un valsts vēsturi!
Dzintra Rateniece
Krāslavas ģimnāzijas vēstures un sociālo zinību skolotāja